Vocea elevilor a fost auzită: mai multă flexibilitate la evaluare și acces la un spațiu digital pentru viitorul lor profesional
Reprezentanții Consiliului Național al Elevilor (CNE) s-au întâlnit, în data de 17 iulie, cu ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, pentru a discuta propunerile formulate de elevi privind flexibilizarea procesului de evaluare la liceu.
În perioada 26 martie – 5 aprilie 2025, CNE a lansat un chestionar național intitulat „Sistemul Educațional de Calitate”, completat de peste 30.481 de elevi din toate regiunile țării. Scopul acestei inițiative a fost de a afla opinia elevilor cu privire la calitatea sistemului educațional, de a identifica principalele probleme și de a evalua impactul potențial al flexibilității în alegerea disciplinei tezei semestriale.
Referitor la flexibilizarea susținerii tezei semestriale în învățământul liceal, 17.572 de elevi au răspuns după cum urmează:
- 72% consideră că această măsură i-ar ajuta să se concentreze mai bine pe disciplinele relevante pentru parcursul lor academic și profesional;
- 19% au menționat că ar beneficia de o mai mare flexibilitate în organizarea învățării;
- Doar 8% au exprimat rezerve legate de posibile dezechilibre între discipline.
Pe baza acestor rezultate, CNE propune introducerea posibilității ca elevii de liceu să susțină teza la aceeași disciplină, aleasă de ei, în ambele semestre, considerând că această opțiune ar susține mai bine pregătirea pentru examenul de Bacalaureat.
O altă propunere importantă formulată de CNE este crearea unei platforme digitale de orientare în carieră, care să includă resurse video, sesiuni interactive și consiliere profesională, menită să sprijine elevii în luarea unor decizii informate privind viitorul lor profesional.
Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a salutat inițiativele și deschiderea elevilor spre dialog, exprimând disponibilitatea de a analiza propunerile. Echipa CNE urmează să realizeze o consultare extinsă cu cadrele didactice și directorii instituțiilor de învățământ, pentru a colecta perspective diverse și a formula propuneri concrete de ajustare a planului-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal.
Următoarea întâlnire pe acest subiect este planificată pentru data de 20 august 2025. Aceste demersuri reconfirmă implicarea activă a elevilor în viața școlară, precum și angajamentul autorităților de a construi un sistem educațional adaptat nevoilor reale ale acestora.